kelas ethics to engineer

baru sahaja abis kelas engineer and arkitek ethics last weekand (kelmarin & semalam). Subjek ini boleh dikatakan sangat boring kerana kita akan belajar management, organization, planning and structure plus code ethics for Arkitek(PAM) and engineers code.

Dan sebenarnya..
kelas ini sangat bagus bagi mereka yang mengambil construction management, walaupun begitu boleh diambil oleh engineers pendek kata hukumnya harus. Satu peringatan buat rerakan yang belum mendaftar BEM, anda sangatlah perlu mendaftar kerana profession jurutera ini abide to codes and ethics, tak berapa paham sangat. Tapi once kita practice without approval with BEM and didapati bersalah ke apa ke cam kes stadium atau pakar bangunan roboh (dayah Baa nya projek) kita memang enginaiya. Jadi kepada semua my fellow engineers silalah pastikan anda berdaftar dengan BEM dan saya semestinya registered already.

Ada satu statement dr Baychan singh bagitau, kenapa you nak jadi engineer and kenapa you nak tak nak jadi manager?Umur nak dekat 50 pun still carried out the calculations?

Sebabnya, mereka tidak mahu kehilangan that technical skills and expertise kalau menjadi seorang manager. Kerana itu, anda boleh lihat kat private sector ramai golongan seniors especially none-malay memilih engineer kerana lebih sayangkan ilmu dari duit yang berkepuk-kepuk jika jadi manager. Tapi orang kita memang suka jadi manager, tidak kepada ilmu, kalo mahu ilmu hanya pergi menjadi pensyarah bukan jurutera. ( aku pun berfikir, sememangnya begitulah juga perasaan aku ketika memilih untuk tidak lagi pergi ke government sector kerana bimbang akan kehilangan semua skills and technical knowledge yang aku sedang apply sekarang, nak belajarnya bukan main payah tetapi nak lupekan cam makan durian sahaja.

oklah nk chow dulu kerana ingin menyiapkan take home test aku, ada 2 test and 1 group assignment yang kene submit this friday. Jadi malam ni pulun dapat 50 percent pun mantap. 28th June plak final exam and next sem akan bermula pada 1 August 2009.

P/s - semoga dapat A this subjek dan maintain pencapaian yang cemerlang Amin.

No comments: