keje-keje design part 1

Konichiwa, hari ini nak cerita mengenai kerje design. Topik yang membosankan, tapi ini blog aku maka sukahatilah nak cerita apa. Haha.

kerja sbg civil engineer lelebih lg designer bukan nya senang sgt. Yg penting niat, komitmen dan minat yg mendalam serta redha menerima gaji yg kecil di awal permulaan kerja. Kerja design ni amat menarik dan mencabar kemampuan otak dan kadang-kadang mencabar diri menjadi org yng berpengetahuan luas. Kita akan memaksa diri kitaa untuk membaca pelbagai buku, standard, arahan teknik, notes dan necessary information.

Jadi designer pelbagai jenis design kita boleh dan akan buat. Contohnya:
1. design column, beam, truss and roof - structural engineer
2. drainage, pavement, slope stability, retaining wall, OSD, sewerage, water supply, geotechnical design, road profile, cross-section, level and alignment - infra engineer

Software kita boleh guna plak ada pelbagai, ikut availibility company, contohnya:
1. orian, esteem, staad pro - structural engineer
2. SlopeW, prokon, Acad, Acad Civil 3D, Acad Land Dekstop, sidra (for road) & Others yang tidak ingat. - infra engineer

Standard plak ada macam-macam yang harus, perlu dan wajib untuk dicontohi.
1. Arahan Teknik JKR
2. BS
3. JPS guidelines , HP procedure
4. Manual Saliran Mesra Alam

Itulah sedikit pengenalan mengenai kerje-kerje seorang designer. Kene guna otak 250% dr sedia ada. Yang tidak pandai akan menjadi pandai. Yang malas akan menjadi rajin. Jadi kalau nak stay pandai dan rajin jadilah designer ok.

p/s - teringin nak masuk Oil n gas sbb duitnya yang banyak tetapi sayangkan masa 4tahun yang dah ku bazirkan study civil engineering, bek aku amik kimia dulu (nak amik tapi abah tak restu)

No comments: