jeniang site visit for canal & dam design



Aku nak sangat wat posting ini, sbb aku ni suka sangat berjalan-jalan dan kaki melancong/mengembara ke seluruh dunia. tapi aku tak memperoleh modal yang mencukupi jadi aku hanya berkemampuan untuk mengembara dalam malaysia, eh dalam selangor and dalam KL jer buat masa ini. Lagipun banyak kekangan masa dari belajar dan kerja. Kerja sekarang pulak banyak dan bertimbun-timbun, sini sana kene tackle job yg relate dgn authorities and planner and other 3rd parties. Pada masa yang sama ingin berkecimpung dalam hal ehwal bisness yang di sudut kecik hati aku sangat suka bisness dan kalo boleh nak membuka butik sendiri yang semua jenis orang boleh pakai, bukan orang cantik sahaja atau orang sexy sahaja. Orang tak sexy takde pakaian yang cantik, dunia memang x aci.

baru-baru ini, a.k.a semalam..dr rabu - jumaat

aku telah bersama segerombolan bos-bos, senior engineer, intermediate engineer and junior engineer telah bergerak jam 6 pagi dari ofis (KL) ke jeniang kedah. Naik CRV milik ofis yang gear nya pun guna gear tangan lagi, old fashion punya kereta. Gunakan lebuhraya utara selatan kerana ini shj jalan yang ada dan singgah sarap sebentar di R&R rawang untuk solat dan pekena nasi lemak panas RM 1 (tak logik makan satu kene makan lebih dari satu sbb kecik) yang sedap dan direkemen oleh aku pada bos-bos. Pas makan teruskan perjalanan..tetapi Disebabkan aku pemandu amatur, kerja aku duduk blakang cam bos dan beradu sepanjang perjalanan. Tahan pakai seat belt belakang dari mula masuk keta sampai jejak ke kedah..(skema tahap dewa tapi tuk keselamatan tak mengapa)

Sesampainya di kedah, masuk exit pendang. Hanya 2km dr situ untuk sampai ke tempat peranginan kami plus tempat meeting dan bekerja di Pendang Lake Resort.Kami duklah menginap disana selama 3 hr 2 mlm. Selepas check in terus kami memulakan kerja dengan menuju ke contoh canal dan propose bhg conveyance canal. Wat kerja di panas terik sambil memakai kasut getah RM 16 yang baru ku beli smlm dan beriya-iya menggunakan topo map sambil mengintai-gintai site. Ramai yang hadir untuk sesi sitevisit kali 2 ini, consultant ilham for dam design, mr hilmi, en zul,en zahir + socioeconomic dr rahmat, mr azizan, en zahir, org EIA from ere consulting mr kelvin. and us mr megat, mr hasnizal, mr abdulla, mdm rohani, miss awin and me.

We have lunch at 1 and then continue visit the site at canal cengor, and regulator guar kepayang. Get real pictures about how the regulator looks like, how to design the syphon, box culvert and so on. Seronok dapat experiance sendiri, tgk actually how canal cross a river dimana level tak sama. Dah jadi engineer baru faham aspect sebegini, Sebelum ini tak tahu dan tak ambil kisah pun. Ktorang bergerak dari satu checkpoint ke satu check point yang lain untuk memahami kawasan mana yang akan di ambil, kampung mana yang direntasi dan jalan mana yg akan dipotong dek canal tersebut. Visit best tapi kami semua letih dan mengantuk giler, sesekali tersengguk-sengguk mata ini bila berada di dalam kereta. Tapi digahkan jugak sehingga jam 6.30 ptg kami pulang ke resort dan bersiap-siap.


730 malam - dinner enjoy time
tempat: gerai-gerai sekitar pendang sahaja
Balik - Rest - Tido - 6.30 Wakeup , Breakfast and Work Start at 8

Tersebut adalah gambar bagi regulator dan existing site yang dilawati oleh geng civil engineer.


regulator guar kepayang (view sample)

Canal and flume supply for sg. muda (canal ni cross river dan level lebih tinggi dr sg)

Same routine for next day....Thursday 8.00 am after pekene roti cana sedap org kg.

Kerje dimulakan di sekitar intake point, barrage, alternative intake point, segala sungai dan crossing, sekitar kampung dan jambatan. (malas nak upload pic lagi)

Meliputi semua bhg dam & transfer canal. Letih betul tapi best. Sampai jam 2 kami stop pg lunch. Pekena Cendol jeniang, sodap jugak cendol kedah rs lemak santan dan bukan gula semata-mata. Emm yummy.



Pastu kami teruskan destinasi menghabiskan visit ke semua river crossing bagi route transfer canal yang panjangnya adalah 8km sahaja. Walaupun kelihatan seperti pendek tetapi pelbagai hidupan dan penempatan berada di laluan transfer tersebut, bagaimanalah pihak socioekonomi nak menyelesaikan masalah penduduk tempatan ini? Mungkin akan timbul banyak masalah di masa hadapa. Semoga Dr. Rahmat and the geng dapat menyelasaikannya.

Pulang jam 6.30 ptg dan routine yang sama akan dilalui pada esok hrnya. Cuma esok hanya separuh hari untuk menghabiskan route bagi conveyance canal sahaja lagipun esok adalah jumaat maka orang kene semayang jumaat dan kedah cuti esok. Maka x berbaloi untuk bekerja di hari semua orang bercuti ria.

Panorama pagi di jeniang kedah yang sungguh cantik anugerahnya



pic after check out



wat keje socioeconomic plak -layan + makan dgn pokcik kg sawa besar

view di last point on top of the reservior and dam + with mr kelvin (eia consultant)

Panorama petang di tengah-tengah propose reservoir

Itu shj aktiviti yang nak dikongsikan dalam blog kesayangan ku ini. Kerja sambil melihat tempat orang aku suka. I luv travel and holiday so much.

P/s - semoga aku berjaya travel all over the world in the future, amin.




2 comments:

`narumi said...

haduu... bab jalan2 x leh blah g mane2... mau ikut la gne len kali... kekeke...

elliashah said...

hehe..
tau x per
jalan2x penting bila dah keje ni
sbg pengubat stress kita semasa kerja
moga kita release stress
dan trus menjadi pekerja yg produktif
yeah..

ikut jejalan..jomjom