1st lecture on & 2nd lecture cancel

Hola.

Hari ini class MAB 1033 a.k.a Structural Assessment and Repair cancel. Sbg student yang baru nak masuk kuliah ke 2 rasa tidak puas hati muncul di hati kecil terhadap ketidakhadiran kelas tersebut. Gara-gara PM.Dr Mohamad Ismail telah tersilap melihat jadual kelas kami, maka sewaktu dihubungi belia masih berada di Jaybee. What to do?

Kami bersama-sama senior lama menghabiskan masa bersembang dikalangan kami. Dalam kelas ini ada 4 senior lama yg berada di sem ke2. Sikitkan, ini kerana yang lain tidak lepas sem 1. Wow, bile mendengar ada yang kantoi, hati rasa debar-debar jer nak teruskan master ini. Bolehkah aku? Mampukah nak score ini? Macamana strategi nak score dalam Master ini? Cam-cam terbenak di otak kecik ku ini? Student lama yang attend class pun memang ada yang old and hustler, dr zaidun n leeng pun ada, technip ada dan macam-macam consultant lain lagi.

Hari ini dapat berkenalan dengan seorang Puan Zawiyah ini, beliau adalah doctorate student dalam siesmic insyallah. Berborak mengenai apa yang ingin dia researchkan, didapati beliau adalah legal advisor, meaning background dia is not civil tetapi LLB..kata lain 1st degree dia adalah law. Sbb dia work with telekom, dia kene firmly known about construction + towers. So dia dah amik Master in Construction Management with CGPA 3.82 dalam condition MALAS. Mantop giler for someone yang ada different background and not in Civil. Skrang dia continue plak dalam doctorate and dalam syarat kene attend 2 structure class yang relevant to her research. Wow..malas is 3.82, kalo rajin maybe 4.5. Haha.

Jadi kat sini kengkawan, moral of the story. Korang boleh buat apa sahaja course yang korang minat. Belajar ini manada yang mudah. Legal advisor pun boleh amik Structure Engineering. Apalagi kita yang memang dah Civil engineer, Mechi engineer or Chemist ni...

Cth kwn aku, cam BD. bagi aku bd terror giler 1st class plak tue baek lagi (puji ni nanti ko kene belanja). Nape dia tak jadi engineer? Mesti ada yg akan tanye dia perkara tue, tapi dia minat ke arah lain memang focus nak jadi lecturer terus. Kita x bleh nak pertikaikan pilihan dia. bg aku pilihan dia bagus kerana dia tau kelebihan diri dia dimana iaitu scorer dalam mendapatkan ilmu dan memberi ilmu kepada orang lain. lgpun kalo bd jd lecturer UMP, adalah geng nk lepak kalo mai UMPkan..taktik. (BD adalh conth spesimen 1 dalam blog sy hr ini hehe).

Spesimen ke 2 _ Udin.
Nape dia x direct jer masuk Oil n gas cam pian, dewi and bash. tp dia skang berada bersama MISC membuat marine engine..Sbb jawapannya adalah sama, minat dia kearah lain. Walaunpun jalan yang dipilih jauh, tapi kalo dah suka kita tiada hak untuk mempertikaikannya. Yang boleh kita buat adalah doakan rezeki dan kejayaan kengkawan kita.

Member civil plak aku tiada sangat yang boleh dikomen, kerana semuanya mengikut landasan yang sama. Tiada yg lari ker, study benda lain ker and takde yang drop dr jadi civil engineer. Kalo yang study part time pun still jadi civil engineer jugak. Meaning semuanya loyal n nak sangat jadi civil engineer lah kan. Diroang ni memang minat terhadap apa yang diroang study time degree kot..Agaknya. Cuma ikhwan, aydel, niza and erman shj yang dah fly ke negara Arab. yang lain belum timbul rezeki lagi nak fly ni. huhu.Moga korang semua berjaya jugak.

Yang penting lagi, kita tahu apa kita buat, kita rancang apa kita buat, kita terima buruk dan baik apa yang kita lakukan. Jangan takde perancangan dan sentiasalah memperbaiki diri dari masa ke semasa.

jangan juga kedekut ilmu dan sentiasa share ilmu dengan orang lain. More we give more we gain. Orang kata apa Sharing is caring. hehe..

P/s - sebenarnya ada satu benda yang sangat aku minat jadi Wartawan dan Pengacara Bebas. Camna nak join ye?

4 comments:

Mohd Hazaruddin said...

salam,

letak nama ku dalam blog mu ...
dah dapat lesen ke?

uddin, bahan spesimen haidar!
huhuhuhu

elliashah said...

haha..
lesen ternakan dah aku ada..
kira sekali lah tue..

huhu,,spesimen ku

mr junaidi said...

sebab tu la aku asyik tersedak jer.
ada orang sebut nama aku rupanya.

anyway haidar..
thanks a lot for your support!!!
nanti kita wat geng lepak UMP k...
hehehe..

elliashah said...

yes bd chan...nanti kita wat geng senior tua kecoh kat ump later haha..
support staff ump haha..
memang best..sokmo