Hang tuah is not a malay guy

One day to make up story..milah went to pay her advisor a visit:

A : ye anak buah saya..maaflah saya ini sibuk..siapa ini x kenal plak saya
milah: saya milah..( dalam kepala otak, mmg lah x kenal jumpa pun x pernah)

sambil berbincang pasal hal2x dunia dan politik

A : milah kamu tahu, saya teringat kata2x prof saya masa dia ajar saya dulu? kamu nak tahu.
milah: (bg tau jerla..bukan nak tau sangat) hah apa dia en?

A : begini, cuba kamu pikirkan bhw kenapa tiada orang masa kini guna nama Hang..
Milah: memangla en, sapa nak guna x best pun..org dulu2x bolehla...

A: eh kamu silap tu milah..sbnarnya..
milah: apa dia?

A : sebabnya, hang tuah bukannya orang melayu (his not a malay)
milah: awat lagu tu plak en..!!

A : yg pertama itu tadilah: xder org guna nama hang skang nie..saper yg pakai hang ..kamu pikirlah sendiri milah..
milah: maksudnya? (nada excited nak layan)

A : iyerlah, cuba bandingkan kenapa kita nak guna nama ali, abu mohammed atau abu bakar sampai sekarang, sebab mereka betul2x ada hubung kait ngan kita dari segi agama mahupun bangsa (orang melayu dulu-dulu)
milah: boleh caya ker ni en?

A : betul? kalo x caya awak x yah amik master dalam structure awak amiklah master dalam sastera siasat sapa dia tu hang tuah? kenapa puteri hang li po boleh nak kahwin dengan dia?
milah: eh encik ni. xder masa saya..

A : hah, itulah org kita, x nak siasat salasilah sendiri pastu terima saja sejarah orang lain...x bertamadun langsung macam ni..(argh..!#$%*)
milah: hai..en ni memarah nape?

moral of the story: bagi nasihat silahlah bertempat baru orang nak ikut..tapi betullah kalo pikir balik memang hang tuah cam bukan orang melayu..kalo x mesti ada orang dah nak guna nama dia zaman ni..tapi xder plak..

(cuba renung-renungkan)

No comments: