Hari ke 3 istanbul

Sebelum berakhirnya tahun 2012, aku kene tunaikan hutang bercerita pasal trip istanbul. Malam hari ke2 aku mentelaah PETA dan package yg ingin di join untuk hari ke 3 or 4. Ok aku dah buat keputusan mesti habis istanbul city centre.

Esok pg breakfast lebih awal dr biasa jam 8 pg. dan terus menuju ke topkapi palace. Bayaran masuk dalam 25 lira. Kat sini merupakan istana sultan yg pertama sebelum berpindah ke dolmahbace palace. Ada pelbagai section menarik berkaitan islam sedikit disini. Bagi umat islam yg memahami sejarah perang, asal-usul pembinaan kaabah, senjata perang serta harta Karun dahulu kala dan macam2 lg.ada koleksi peribadi sultan dan yg paling best Ada koleksi peribadi nabi Muhammad s.a.w dan khalifahnyer.

Ada juga kawasan yg dinamakan the harem. Ini kawasan peribadi sultan dan keluarga ya. Segala ciri2 dinding adalah berunsurkan islam. Agak tersentuh sebenarnya kerana terlalu banyak church, basilica ker duomo ker piazza ker yang aku lihat di sekitar Europe ni, akhirnya dapat jugak aku lihat sesuatu berunsurkan agama islam ku sendiri. Jd ini membuat aku menanam niat nak ke madinah, mekah, Egypt insyallah. 3 jam jugak aku berada didalam lg pun aku x miss single description rasanya. Agak beruntung masa iTu Ada free pameran era cina disuatu corner. Jadi aku Amik kesempatan melawat dan memahami sejarah dinasti Han dan tentera yg dibunuh beramai2 iTu. Kemudian sebelah palace Ada garden palace or park iaitu dulunya taman istana. Jadi bolehlah menikmati kawasan sekitar dalam 30 minit.

Keluar waktu lunch memang tepat, aku kembali ke pekan untuk mendapatkan kebab berharga 6 lira. Air memang sendiri air masak. Tepat jam 130 ptg aku solat sekejap di masjid kecik dihadapan kedai kebab. Sangat beruntung banyak tempat boleh solat di sana. Segala tandas ada Bayaran sebanyak 1 lira Walau dalam masjid ok. Cuma wudhu atau saravan adalah free. Perkataan baru yg dapat belajar adalah bay lelaki dan bayan perempuan.

Tepat jam 2 ptg aku terus menaiki tram ke eminonu station before galata bridge. Dari sini memang plan nak jalan kaki ke kabatas or dolmahbace palace tu. kat eminonu Ada spice bazaar tapi aku x sempat singgah hanya lihat Dari jauh. Perjalanan diteruskan sehingga galata tower. Ya Allah jalan istanbul memang banyak bukit jadi bersedialah sentiasa dgn sport shoes. Dari tower berjalan kaki nk ke taksim square and attartuk cultural centre. Penat woo jalan dah beberapa km kot. Kemudian berjalan lagi sehingga ke dolmahbace palace. Sampai sana dalam jam 430 ptg. Bila dikira guna google maps Dari eminonu ke kabatas adalah 6 km jalan lurus. Tapi ini bengkangbengkok serta jauh kedepan dr kabatas station. Mau dekat 7 km. aku maghrib dulu di masjid dolmahbace yang santek terletak disitu.

Selepas solat terus Bergerak lg ke kabatas station yang dalam 15 min je dar situ. Tak mampu nk berjalan lagi ke taksim square maka wajib lah naik tram. Taksim square Sangat busy dan sepanjangnya adalah mall dan deretan kedai branded. Tiba2 nampak KFC, kat area blue mosque x nampak pun de KFC. Jd pekenalh aku dinner KFC malam iTu dalam 9.75 lira. Habiskan masa disitu hingga jam 7 ptg kemudian Amik tram and funikular pulang ke hotel.

Penat Sangat hari ini. Hari ke 2 yg jalan Sangat panjang. Balik aku memang terus boom.

No comments: