Hari 4 dan 5 akhirnya di istanbul

Hari ke 4, aku dah book 35 euro package bosphorus boat tour dan bus sightseeing kawasan old city wall. Both trip Amik masa 2.5 hours jadi total 5 jam. Pagi di orang Akan dtg pickup Pakai bus di hotel dan bawa ke kawasan menunggu boat. Dalam jam 11 lebih boat akhirnya Bergerak menyusuri channel bosphorus yg memisahkan Antara Barat dan Asia turki. Pemandangan subhanallah santek Dari atas boat dan segala tentang bangunan yg di lihat di beritahu Oleh seorang tour guide in english. Tea dan kopi bernilai 3 lira boleh diperoleh dr atas boat. Trip ini merentasi beberapa ataturk bridge dan beberapa bridge lain yg tak dapat di ingat namanya. Boat ini Akan lalu kawasan eminonu - kabatas - last bridge yang connecting Antara west dan Asia turki. Dan boat Akan u turn untuk singgah ke maiden tower. Ada restaurant dan boleh naik tower tersebut hingga ke atas. Tak sedar dah jam 230 ptg. Akhirnya tiba semula di kawasan eminonu. Perut pun Sudah kelaparan, apa lagi fish kebab bernilai 5 lira pun disambar sebaik turun dr boat.

Kemudian, menaiki bus dan Semua diberikan masa rehat dalam 45 min untuk solat. Kemudian tepat jam 330 ptg bus tour dimulakan. Bus melalui coastal road laut marmara dan melintasi old city wall yang makan berkilometer jugak. Memang mata pun dah penat tapi di gahkan juga merekod video gambar2 wall sedia Ada. Bus steers ya menuju ke Pierre loti cafe hill. Cam puncak yang Ada Kabel car turun ke bawa dalam masa 8 min shj. Ada jugak small restraurant dipuncak bukit tetapi agak mahal kerana harga teh atau kopi menjadi 4-5 lira Diatas sana. Aku hanye mengambil beberapa gambar dan menunggu untuk turun sahaja. Sudah Sangat penat sebenarnya diri ini. Semua pun di hantar pulang ke blue mosque area dan masing2 beransur.

Kemudian terus dapat kan dinner rice with chicken berharga 9 lira dengan free teh apple yang sedap. Kedai siap free wifi lagi. Bagus dan sedap. Habiskan banyak masa disitu bermain Internet. Kemudian terus kan langkah mencari magnet buat diri sendiri dan balik kan diri ke hotel untuk packing dan rest. Esok kene keluar terus jam 830 pg ke airport dan pulang.

Hari pulang, tiada buat apa. Ada kesesatan sikit tapi senantiasa boleh diatasi. Akhirnya tiba ke airport tepat pada masa ya. Sampai ke Milan jam 230 ptg dan tiba ke Rumah jam 330 ptg. Aku pun terus boom.

Istanbul Sangat best aku nak repeat hehe untuk Pergi makan2 sahaja dan next time kene Pergi area izmir. Nk lawat Ephesus, troy and mt niemrut.



No comments: