Hari pertama & ke dua di istanbul

Hola, hari pertama bermula di airport jam 3 ptg boarding. Jam 7 ptg haku tiba di ataturk airport. Dari situ tidak kelihatan bus untuk ke city centre maka haku Amik metro dan tram untuk ke sultana hamet area berdekatan blue mosque area. Agak tersesat untuk mencari my hotel rupernye signboard Nama hotel padam sbb tu x nmpak. Tapi dalam kesesatan terkagum dengan water fountain sultanahmet. Yg boleh bertukar2 dalam 5-6 warne.sangat santek dan berlatarbelkangkan blue mosque. Subhanallah. Akhirnye jumpe hotel dan beristirehat dibilik agar fresh untuk hari esok.

Hari ke 2 bermula dengan sarapan di hotel jam 830 pg. maka around jam 9 pg aku bergerak ke area blue mosque. Free je tour in blue mosque. As org islam takkan kits hanya melawat shj. Teringinlah kita untuk solat didalamnya kan. Tapi waktu masih pagi maka eloklah terus melawat ke tempat lain. Jd pergilah terus ke Aya sophia museum dgn Bayaran masuk 25 Turkish lira. Sejarahnye pernah menjadi masjid dan church. Bila masa attar tuk semuanye di jadi kan museum. Name pun masuk museum kan so banyak lah masa diambil tapi tidak terlalu lama. By lunch at 12 dah habis tour. Kembali ke blue mosque untuk solat. Then Pergi grab lunch di baran2 restaurant. Insyallah halal. Makan dalam 13 lira Tanpa air.

Hari petang diteruskan ke archelogical museum. Oh seriusly spend masa agak lama dr jam 200 ptg hingga 5 ptg. Terlalu banyak dan besar sejarah istanbul dr Rome empayer ke ottoman empayer. Visit ini Sangat berbaloi2. Bayaran dalam 10 lira. Source www.muzekart.com. Hari yg Sangat memenatkan tp ilmiah. Hari pun Sudah gelap maka berjalan malam hingga ke area grand bazaar and beyazid area serta ke istanbul university. Perut pun dah lapar jadi hadaplah fish kebab wat pertama Kali hanya 3.5 lira shj.

First day memang Sangat letih. Jadi jam 7 ptg aku Sudah ke bilik hotel dan menonton Adam hawa beberapa ep. Tido untuk more fresh day esok.



No comments: