lantaklah apa orang nak kata mulut orang tak bleh tutup

lantaklah mulut ko bukan mulut aku..wargh marahnya hehe..

dah lama aku tak membuat nukilan luahan hati dan perasaan seperti ungu faiza atau skema rawk (kwn pja). kerana aku tak suka amik hati pada perkara-perkara yang tak mendatangkan faedah pada diri aku.

serius aku tak amik port kalo orang mengata aku. lantak pe depa kata aku ignore sahaja. tak pernah lah aku nak respon n balas balik pada apa orang kata.
banyak pendekatan berdiam diri aku amik kerana serius letih kalo nak bergaduh atau nak pertahankan diri.

tetapi kekadang sedikit bengang. kebelakangan ini aktiviti seharian aku sangat padat oleh kerja bertimbun di ofis dan assignment berlambak di umah. di ofis pelbagai submission kene buat, amend sana-sini, surat sana-sini dan drafting problem yang bebukan itu. tau lah kerja camnerkan, menyampahkan. tapi aku tak pernah mengeluh panjang atau mengexpreskan kepayahan semua kerja itu sewaktu masa pejabat, sebab apa? sebab aku cool largh kut. aku tak suke mengeluh pebende yg penting aku buat sahaja. cuma kekadang mendengar keluhan orang lain adalah sesuatu yang tak best.well, ingat korang je boleh mengeluh, aku pun boleh. baik senyaplah. pada pandangan aku largh. bagi aku keluhan adalah suatu perkara negatif yang akan memberikan stress maksima pada otak ko. kerana otak kita tahu analisis bahawa keluhan = negative. jadi sbb itu ko stress kat ofis and ko jadi negative.

please men, jadilah positive. relaxkan diri you all. aku pun stress, orang laen pun stres jugak. yg paling penting pandai fokuskan masa dan keadaan mood anda dimana jua anda berada. kat ofis wat kerja, balik ofis wat assignment, tido, revision wat report.makan, excercise skit dan lead your life happily. so far aku dah tak negative atau stress kat ofis kerana aku sentiasa happy and +ve even tough berhadapan dengan pelbagai problem. monday-friday pi kerja, sabtu ahad pi kelas, asal ada cuti jer movies and vacation + balik kampung. Tak ker happy and +ve.

pastu janganlah condem orang lain punye kerja. orang lain punya body orang lain punya otak diorang yang tanggung. kalo seseroang itu tak boleh buat apa yang orang lain buat. adakah bermakna orang tu takkan berjaya dalam apa yang orang itu buat walaupun apa yang dia buat itu berbeza? Agak berbelit susah nak difahami tetapi please men. setiap orang ada gaya dan cara tersendiri untuk kejar matlamat dalam hidup. ada yg suke untuk bersusah dahulu bersenang kemudian. aku dah lama idup susah sejak dr kecik jadi melalui satu lagi phase yang susah dalam idup aku adalah perkara yg normal aku lakukan. Kenapa mesti ada yang nak memberikan kritikan tak membina pada aku walaupun secara langsung atau tak langsung. At first place, tak de sesiapa yang ingin dirinya dikritik walaupun secara percuma.

cubalah bagi pendorong skit, baguslah, teruskan usaha, aku tahu ko boleh buat, cayalah semoga berjaya. bila nak exam wat elok2x...Dll, eh camne ko wat yer, baguslag ko ni. Kan best dapat ayat gini kasi motivate jadi lagi rajin..

ini tidak, ayat negative yg aku dapat...aduhai cthnya: tak nak aku jadi macam ko, eh boleh ker ko idup camni , hei xder life lah wei, eh susahnya aku tengok ko. ish serius ker ko wat camni.

Well kengkawan apakah? cubalah kasi moral support and always think positive. dont give negative statment to ur friend, atau perlukan saya mengajar anda cara komunikasi berkesan yang tak menyakitkan hati rerakan anda. Itulah suruh masuk program agar improve your communication skill tak nak, Kan dah problem camni?

Maaf saya sedikit terkilan dengan keadaan yang berlaku sekarang. Buat baik silap buat jahat lagilah silap. Inilah realiti kehidupan. Tapi saya senang melupakan. Cuma kali ini sebelum melupakan nak memberi pengajaran dan tauladan pada rakan-rakan yang lain.

P/s - salahkah aku tegas pada diri sendiri, skrng sangat bengang jadi nak pergi nek gunung.

9 comments:

Anonymous said...

haidar,
life memang cam ni..
kita dikelilingi oleh ramai org..banyak ragam...
biler org nak condem kita tu..
means org tu jealous ngan kita..
sebab dia tak dapat nak wat aper yang kita wat...
pedulikan la org2 camtu...


time kita wat something lebih sket..
mula2 nak kondem..kata tula ..ini la..
biler dah nampak kita ni cam dah nak berjaya..
mula la...
terhegeh-hegeh...

so, pedulikan orang2 mcm nie..
buat cam dia tak pernah wujud dalam dunia ni...


anyway,
pada aku ko memang sorang yang bagus,
susah nak cari org yang leh bagi double comitment macam ko...
ditambah plak ada geng2 koreiv yang best... hehehe...

teruskan berusaha...
mesti ko berjaya...
n kita akan sama2 berjaya...
satu hari nanti
hehehehe...


caiyuk..caiyuk...

ikhlas,
ex-treasurer..
koreivians..

elliashah said...

tank u
so sweet largh
sayang bd n crazy koreivians
huhu

aku akan usaha lebih
sesame berjaya ok
amin..

ex-secretary

Mr Final said...

nic3 entry chewe~.. u rock~

elliashah said...

haha..is it mr final
rock baby..
yosh..

Anonymous said...

hurm..
ungufaiza melepaskan apa yang terpendam dengan cara tersendiri..
puan haidar juga perlu begitu
setiap yang berlaku semua 2 ada hikmahnya..
kalo orang nak kata apa pun..kta diam suda..sbbnyer..sampai bila dia nak citer pasal kta kan..
ungufaiza juga pon tertekan dengan situasi skrang..dan berusaha utk menjadi positif seperti puan haidar..positif dengan setiap yang terjadi..puan haidar banyak mengajar ungufaiza menjadi tabah taw..
ops..puan haidar..ungufaiza ingin mengeluarkan dalil untuk orang2 yang sering teraniya macam kita berdua..
"...sesungguhnya Allah bersama2 orang yang sabar"-al-baqarah..

jom nak..kta jdik org bersabar..hehe..best..sebab Allah slalu bersama kta..seyes..nak x??..jom2..ungufaiza ingin seirng langkah berpegangan tangan dengan puan haidar..dalam apa juga situasi kta..pasti bersama..~

FAD RMLN said...

chaiyok haza chaiyok!
org tau nak komen je. itu ini itu ini. modal air liur. kalo kte dpt duit tape jugak. pape pun sendiri tanggung bdn kepale otak sendiri yg pki. so buang jauh2 kate2 xde manfaat org lain tu. wat stress diri sendiri je. butakan mate pekak kan telinga. selagi kte tau ape yg kte wat tu betul dan xmenyusahkan org lain.

cousin ko,
ila

elliashah said...

@ pija

tank u pija atas sokongan ko tue..
aku tau ko antara orang yg boleh ku harapkan di kala susah
semoga kita berjaya menempuh hidup ini dengan jayanya..

tau tak list dari satu yang aku nak wat untuk tahun 09 kebanyakkan telah dibuat kecuali gunung kinabalu aku..

so cayok2x..aku tgh wat dgn sesungguh ni . amin.

elliashah said...

@ ila..

akhirnya ila menyinggah di blog gue..
mana ntah dapat jejak blog ni yeah..

betul2x tgh pekakkan telingan butakan mata dgn orang bongek cam gitu..

tanks for ur support..kepada bakal pengantin.

hehe..

NOR ZARINA said...

wah2..sedeynye ade kawan yg xmemberi support!!!
huh..xpe2 at least sy ade k..hee