fitna akibat kita boikot product

memang patut sebagai muslim, sensitiviti kita tersentuh akibat perihal ni..
kita x kan terlepas dari fenomena fitna nie lah kan..
semua orang sibu memperkatakannya dari bloggers, ngo's government its self and me..
actually nak boikot product diorang nie bagi aku xder lah susah sangat sebab aku nie x berduit jadi bila x berduit maka tiada keupayaan untuk membeli barang-barang diorang...

tapikan..selepas go through discussion with prowaris member..memang betul diroang ckp..
boikot ni bukan effort individual sahaja.. contohnya akulah kan..aku pun pengguna barang dutch nie..tapi aku pakai 2 benda jer..iaitu shampoo sunsilk and susu strawberi dutch lady..jadi xder lah susah sgt nak buang dua benda nie..just tukar pada syampoo mustika ratu and minumlah susu cap kambing..mudah kan..
tapi kalo kita sorang jer..yang berubah susah lah kan..nasib si penulis hanya guna dua benda..kalo mereka yang lain guna sampai 30 product..kan susah nak buang..

ada member baru beli dvd philips..wowow..mahal x kan nak mencampakkan benda tue..
pastu member nie ada gemar giler ferrero rocher..tetiba nak sisihkan begitu sahaja makanan kegemaran dia tu..buang mula2x..bolehlah tapi boleh tahan seminggu jer..pastu nak pulun balik..
mereka yang kulitnya lembut cerah sebb menggunakan dove..tidak kan beralih product ..habis lah kulit mulus mereka..-

kalo betul nak boikot kena dari pemimpin negara tu sendiri..yang menahan kemasukan barang -barang diorang nie ke negara kita..masa inilah boleh introduce product tempatan giler2x kepada orang kita sendiri..tapi logiknya..nak ker orang kita pakai barang tempatan..ni susah gak nak solve problem masyrakat kita yang gemarkan barang import dan tidak pernah berbangga dengan maruah dan bangsa sendiri..

sokongan dari pemimpin negara islam yang lain juga perlu untuk menjayakan misi boikot nie..tapi kalo dok ckp mulut saja..tapi sebenarnya diornag pun guna..susah gak kan..
boleh caya ker mereka-mereka yang menyuruh kita ahli masyrakat nie memboikot barang-barang tue tapi orang-orang sedia kaya kat malaysia ni sibuk membeli dan tak hingin untuk mencampakkan barang-barang mewah mereka..(erm susah nak wat benda nie kan)

pendek kata nak boikot nie..memang bagus tapi macam-macam kengkangan ada..
orang yang beriman dan sanggup kehilangan harta dia sahaja yang akan buat..orang cam kita-kita nie mampu ker..? saya jamin..boleh buat tapi x bertahan..kerana kesan individual effort takkan banyak memberi kesan kepada masalah ini ..selama-mana kita sebagai manusia ni akan bertahan..pikir-pikirkanlah..muhasabahlah diri sendiri..

p/s: hobi baru editor adalah membaca surat khabar sinar harian..amin nak tambah ilmu pengetahuan..

4 comments:

Zaini said...

..aku pun pengguna barang denmark nie..tapi aku pakai 2 benda jer..iaitu shampoo sunsilk and susu strawberi dutch lady..

err..denmark ek..bukn holland aka dutch ke..huhu.

boikotlah brg dutch including baya tong2 <-- going dutch.lol

*Filem Fitna : Ducth
Katun xsenonoh tu : Denmark

Anonymous said...

is it..
im better change it..hehe
cayok2x..boikot yer

Mr Final said...

hehe.. boikot sowg2 mmg x jadi.. kne ajak rmi2 baru ade kesan.. tuh pon sdikit, at least.. kite x dok diam2 kan...?

Anonymous said...

hait..I agree with u..mr final
dah participate dgn prowaris..additional info u can get from them..try to join