kenapa belajar lagi tinggi

salam

kenapa belajar lagi..geram jugak kadang-kadang ada orang yang peduli sangat terhadap kenyataan kenapa kita belajar. banyak sebabnya tuan puan rakan taulan. berikut adalah rasa perasaan diri sendiri dan cerita dari rakan-rakan yang seangkatan dengan jiwa belajar dan mengajar ini.

Kebanyakkan orang akan dari sijil-diploma-degree-master-phd, wow ini orang memang crazy kerana sangat tabah bazirkan seluruh hidup dia untuk belajar. Tak tambah lagi dr tadika-sek ren-sek men pulak.memang disiplin itu orang. banyak sebab aku nak belajar, dan antara pilihan rakan aku & aku untuk belajar adalah:- ( setelah dgr cerita rakan yang lain jugak)

a) kerja susah sangat baik mengajar, apa mengajar bukan kerja ker..
b) tak dapat kerja la baik belajar pastu mengajar, ini orang tak de hati mau ajar tp mau keje
c) tak tahan majikan swasta, camni baik belajar leh kerja gomen plus gaji banyak
d) engineer kerja teruk gaji sikit, baik mengajar jadi lecturer gaji banyak kaki lepak
e) kerja banyak praktik, otak jadi mati takut segala ilmu didada mati, kene belajar ni
f) kerja kerja kerja rasa cam kurang ilmu kena naikkan tahap diri sendiri, apa kata belajar lagi
g) buhsan la kerja, buat benda sama, nak stay tapi nak new environment, nk gi belajarlah
h) kerja aku tak terbaik, tapi belajar terbaik, so untuk kelihatan terbaik baik aku belajar dan mengajar, leh tampak terbaik di mata student
i) aku memang minat nak jadi lecturer, 1% minat nak jadi jurutera haram tiada, kenala study lg
j) saja nak tambah ilmu pengetahuan tak boleh ker, bukannya nak jadi pensyarah pun (nada bengang seseorang yg lain)
k) company sponsor, belajar je la, bukan rugi pun
h) aku nak jadi doktor bedah, tapi jadi doktor phd pun mantops..


banyak betul faktor sebenarnya orang belajar lagi ini, maka tak usahlah mereka yang tak belajar tu mempertikaikan atau menilai apakah kesudahan yang akan berlaku apabila kami tamat belajar. Apa kata doakan kami ini berjaya dalam pelajaran, dunia dan akhirat.

P/s - semoga aku, anda dan kami semua yang sedang bertungkus lumus belajar berjaya dalam pelajara. Yang penting kerjasama disiplin otak dan anda. nasihat khas untuk diri sendiri. takde orang nak berikan kita nasihat..

5 comments:

Mohd Hazaruddin said...

Salam,

Bagi aku ...

Belajar itu menambah ilmu ...
Belajar itu menambah rezeki ...
&
paling penting ...

Belajar itu tak menyusahkan orang lain, sebab orang-orang yang sambung belajar (post grad) ni dah boleh berdikari sendiri ...

Supportlah orang-orang disekeliling kita yang nak maju ke depan ...

:P

Anonymous said...

yeah go haidar. aku suke topic nih. sbb aku sendiri niat nak bljr sampai bile2. head of department course aku assoc. prof Dr. roslan penah pesan kat aku. jangan pernah berhenti menuntut ilmu. semakin kita menuntut ilmu semakin kita rasa ilmu tuh luas dan x penah cukup utk kita...

good luck babe...

Isma said...

for me belajar untuk nak tambahkan ilmu lagi :)
to haidar:wish u all the best,k?

Mr Final said...

ya betul.. sokong cheWE!

"banyak betul faktor sebenarnya orang belajar lagi ini, maka tak usahlah mereka yang tak belajar tu mempertikaikan atau menilai apakah kesudahan yang akan berlaku apabila kami tamat belajar. Apa kata doakan kami ini berjaya dalam pelajaran, dunia dan akhirat."

sgt2 suke statement ini

elliashah said...

haha thank u all, tak sangka de yang supportive.
@ udin, aku tau ko support member hope the best for you too k. aku pun support atas apa sahaja usaha murni yang ko suka wat k.

@ line - bagusnya i like u suka belajar sampai bebila..hope keturunan kita pun suka belajar gak..opps..lain maksud dah ni haha

@ isma - u too best of luck in ur work and bussiness k. biz makin rancak kan..great

@ fifi - tankx to fifi to..hope ur also sukses dalam kerjaya dan pe je yang anda suka lakukan..and thanks for suka lagu faizal tahir..haha cam spokesperson artis lak..

ok daa..