perihal 6 hari berpuasa

alhamdulillah seronok rasanya dan puasa hampir 6 ramadhan ini, teringat plak kat rakan ku yg bernama ramadan serta rakan-rakan lain. Agar kita semua dapat lebih baik pada bulan ini kerana ramadan adalah satu bonus buat kita untuk lebih beribadat dan beramala kepadanya. Azam tahun ini, akan diperbanyakkan jumlah terawikh, almaklumlah orang bujang yang asyik berhendonisme ini amat payah nak dikurangkan tabiatnya. Tapi akan dicuba, alhamdulillah setakat ini berjaya.

1st & 2nd puasa dapat berjemaah bersama keluarga dan sanak saudara di kg. Seterusnya aku telah mempertajamkan lagi skill masak dengan aktiviti memasak berbuka sepanjang minggu ini. Insyallah ok rasanya, tak seganlah nak masak depan makcik-makcik aku nanti, apa-pun makanan berunsur santan aku still tak berani plus tak minat nk try. camne nk wat ye?

minggu ini, yakni esok akan pulang ke kg lagi. acapkali aku ni pulang ke kg sejak dah berani overtake kenderaan atas highway PLUS tu tambahan lagi dengan wujudnya DUKE, mempercepatkan lagi aku sampai ke kg. hanya 1 jam 15 min shj dr umah sewaku. Pernah aku jam 8 pg di kg, 100 di kl dan 630 di kg balik, semata-mata rindu sangat kat mama & umah, aku balik jerlah ulang alik kl dgn gembiranya.

byk aturcara berbuka poser nak diatur ni, tapi satu pun x sempat pikir, geng koriev la, geng ofis, geng GTTB (geng tak takut bini), geng gunung datuk, geng aysk dan geng ump(baa). Sempat ke nak attend semua ini, hope sempat dan dapat wat terawikh sesame, bukannya meronggeng pas buka. Mintak jauhlah dan agar aku lebih disiplin pada bulan ini. amin.

inilah perihal 6 hari berpuasa, berikut adalah pantun yang ku hantar masuk peraduan nescafe hotfm sesaje cuba nasib:-

Berlalu ramadhan syawal menjelma,
Sebulan berpuasa kini tiba hari raya,
Sanak saudara tersenyum gembiran,
Menikmati secawan nescafe di pagi raya.

P/s - rerajinlah beramal di bulan yang mulia ini, salam ramadhan


No comments: