3 days 2 nights ROMA Trip

Alhamdulillah ada juga cuti 2 hari di bumi italy ini. Cuti soul day dimana warga italy akan menziarah kubur sanak saudara mereka dan hadiahkan jambangan munge2. Dikesempatan cuti ini aku mengambil peluang untuk bercuti ke Rome. Agak south dari milan dan terletak lebih kurang 600km dari pusat bandar milan.

Aku pergi menaiki train laju digelar italo dengan harga 110 euro return trip. Ticket mudah je didapati boleh beli secara online. Platform menunggu adalah di stesen rogoredo. Ini adalah train baru maka segalanya cantik dan bersih serta laju. Perjalanan hanya mengambil masa 2 jam setengah dr milan.

Aku tiba jam 530 petang di stesen tiburtina. Dari sini nak ke termini station metro adalah sangat mudah. Hanya 4 stesen dari sini dan terus sampai ke area penginapan iaitu via marsala. Agak mengagumkan kerana banyak restaurant halal dan mudah didapati daripada di milan. Jadi pekena nasi curry kambing dulu sebelum check in kedalam hotel.

Kemudian aku terus ke hotel bernama hotel marsala jugak, berapa bintang tak perasan tapi ini paling murah aku dapat jumpa untuk private bathroom. Harga adalah euro 98 for 2 nights. Bilik tak santek tapi ada tv yang boleh cakap english dan bilik air tak bercampur dengan manusia tidak bermoral adalah cukup bersyukur. Plus goodnya receptionist bagus and ada reasonable breakfast. Ada coffee, bread, cereal, milk, hot water and juice. So sangat ok untuk yang nak budget ok. Tapi if you datang honeymoon jangan pergi sini ok. Ini suitable for solo traveller yang tak kisah just nak tido and takde orang ganggu.dah malam sempat layan 2 movi sebelum tido.

Esok tepat jam 8 pagi terus memulakan journey meneroka alam rome. Ya allah banyaknya historical tempat nak pergi. Jadi guys perkara pertama you all kene buat adalah dapatkan map. Belanja sikit jika nak map santek kalo tak dapatkan free dari hotel or mana2 tourist information.

Hasil tangkapan pada hari itu adalah melawat free ke san pietro in vincoli, domus aurea, parco traiano. Seterusnya ke colosseo teragung dengan harga euro 12 dimana boleh masuk sekali palatino garden and roman forum. Sebelum tu sempat menjejak di arco di consantino and arco di tito. Peningkan baca nama2 taman ini tetapi demi nak pastikan korang tau mana nak pergi dan boleh pergi sila baca betul2.

Kemudian berjalan kaki ke arah piazza campidoglio, monumento vittoria emanule, foro traiano, piazza venezia, fontaNa di trevi tempat nak baling coin sini and pass by quirinale building. Bila dah lalu terlalu banyak historical building dah tak reti nak appreciate the value. Haha. Dont be like me.

Hari pun dan dekat jam 3 ptg maka beransur pulang ke arah hotel di termini station area tapi lalu dulu piazza della republica, teatro del opera dan santa maria maggiore. Fuh penat, balik awal sebab nak menunaikan solat jamak zohor dan asar serta nak lunch sebab dah lapar. Jam 430 petang keluar semula ke spanish stairs dan mencari hard rock cafe rome. Masalahnya terlalu ramai crowded semak dan serabut nak hinggap disana. Jam 7 petang terus pulang semula ke termini dan mencari kedai uncle murah untuk membeli beberapa fridge magnet termurah pernah jumpa kat bumi italy ni. Harga 1 euro. Selepas borong pekena capuchino dahulu dan pulang ke bilik untuk tido. 2nd day yang sangat meletihkan.

For 3rd day, checkout dulu and kene bergerak awal ke vatican city kerana kena beratur panjang untuk border check masuk basilica san pietro dan sangat222 panjang for vatican museum. Adalah disyaratkan mendapatkan ticket sebanyak 15 euro secara online kerana lebih murah tapi still kene que seminimum 2-3 jam k. Jadi bersabarlah. Berhati-hati juga dengan ticket tours yang berpeleseran di luar museum yang mengenakan cas sebanyak 40-45 euro dgn tawaran skip the 3 hours line. Oh memang menarikkan pada mereka yang tak de plan and tidak bersabar. Jd org budget seperti aku adalah tidak de plan tidak ada sabar tapi waras takkan kot nak bayar 40 euro semata nak masuk museum. Oh aku x appreciate museum sangat, ceh ayat nak sedapkan hati. So keluar dari barisan dan terus menuju ke local market, castle sant angelo, piazza cavour, bridge or ponte sant angelo melalui river fiume tevere dan seterusnya ke piazza navona. Piazza navona mempunyai banyak artisan lukisan berlambak2, pada yang suka painting bolehlah dapatkan painting dengan semurahnya 10 euro. Berdekatan dengan navona ada pantheon yang femes dan seterusnya bagi mengakhiri tgh ini pergilah ke campon de fiori untuk merasai bagaimana rasanya pasar org rome ini kan. Lupa pulak di rome kita ada chicken hut yang halal insyallah boleh makan ayam disana.

Penatkan, tulis semula pun rasa penat apatah lagi mereka yang menapak ini. Pulang semula ke arah terimini walaupun sekangkang kera tetap nak menaiki bus, ticket bus unlimited for one day jadi gunakanlah sebaik mungkin, harga ticket 1 hari adalah 6 euro.

Pulang ke milan tepat jam 647 ptg. Akhirnya sampai rumah jam 10 malam. Penat tetapi trip yang berbaloi kerana telah berjaya menjejakkan kaki ke bumi rome.

P/s harap dapat peluang ke london and paris yahoo masih berusaha plan

ROMA City Map yang aku guna pakai
Aku depan Basilican San Pietro di Vatican City

No comments: