Short trip to Lake Maggiore

I told you if aku berjanji-janji secara syok sendiri ni memang tidak boleh dipercayai. Kalau berjanji dengan orang barulah aku tepati. Akhirnya aku pergi jugak short trip ke Lake Maggiore bersama Mr Ft, Mr Fz, Mr Rz. Kali ini aku join trip ahli kumpulan yang lebih baik. Aku ada peta yang boleh dirujuk seperti dibawah:-



Disana aku pergi di area Stresa kerana kawasan tumpuan pelancong iaitu Varese ditutup jalannya kerana ada event larian dan berbasikal dikawasan laluan jalan tersebut. Maka kami mengambil keputusan pergi ke kawasan Stresa. Kami berhenti di kawasan yang dinamakan Lido. Macam pantai lido pula. Disini kita boleh menaiki bot ke tiga isolated pulau yang. Tapi kami boleh pergi ke 2 pulau sahaja kerana pulau yang ke3 (Isola Madre) ditutup kerana khas pada masa musim bunga sahaja, sbb sana banyak bunga. Mesti cantikkan. Jadi dengan 10 euro kita dapat return ticket untuk ke Isola Bella dan Isola Pescatori.

Isola Pescatori adalah 'Fisherman Village'. Tak sampai 15 min pulau tersebut telah habis dipusing. Banyak masa terbuang hanya dengan mencari cenderamata dan melihat menu yang menjual spagetti. Kami berhenti di sebuah restauran dan menikmati Spagetti marinara yang di add on dengan Frutti di Mare (seafood) berharga 11 euro. Baham secawan capucchino berharga 3 euro. Terasa sungguh indah dan nikmat menjadi italiano kerana kopinya yang sedap.

Setelah itu, kami mendapatkan bot untuk ke Isola Bella. Disini terdapatnya Palace dan Garden yang boleh dilawati dengan harga 13 euro. Namun kami tak masuk kerana kurang berminat dan mahalnya hehe save budget. Isola Bella lebih sekejap di pusing kerana seluruh kawasannya adalah kepunyaan Palace & Garden yang tidak dapat dimasuki tadi.

Bila dah selesai, kami pula teringin melihat pemandangan lake maggiore dari pandangan atas. Jadi kami telah menaiki kabel car menuju ke Montore & Alpino. Disana ada theme park yang dinamakan Alpyland. Kabel car boleh dinaiki dengan harga 17.50 euro. Mahal kan semuanya, tapi nak buat macam mana this is europe country.

Hanya berjalan-jalan dan ambil gambar kemudian kami terus turun dan terus pulang ke home sweet home.

No comments: