Hari berlepas ke Milan, Italy

Ikan but-but, Eone, Azam, Me, Sha, Ann & Fizan, Love you guys

Akhirnya dapat peluang untuk membuat coretan di blog tersayang ku ini. Aku nak bercerita al kisah ke Milan. Rasa macam pelbagai dugaan untuk ke negara orang dari penetapan tarikh pergi yang sering berubah menyebabkan kadang-kadang terasa fedup dan kecewa. Bila date dah confirm terus rasa gembira, ini adalah peluang dalam hidup untuk merasa kerja di rantau orang. Tarikh berlepas aku pula adalah sama dengan tarikh adik kedua aku yang akan melanjutkan pelajaran di UMS Labuan, Sabah dalam bidang Ekonomi Kewangan Antarabangsa. Fuyoo bunyi macam kencang. Disebabkan datenya sama maka jam 2 pagi kami telah bangun dan bergerak ke LCCT untuk pergi menghantar kemudiannya balik ke rumah semula dan gerak jam 8pm untuk ke KLIA. Sangat penat ok & lapar.

Di KLIA pulak, alkisahnya kwn segamat aku ni asyik tanye kabar jer kat mana dan dimana, aku pulak x mengesyaki apa-apa. Yang pasti kwn kg lindungan pun turut berhai2 dan berbye2 dgn aku, maka sedihlah pulak rasa hati kerana geng g2k aku semuanya busy tidak datang menghantar aku ke airport. Ok fine.

Aku pun terus pergi ke check in kiosk dan memasukkan no e-ticket aku itu yang rupanya tidak sah. Jadi kenelah pergi ke kaunter untuk buat secara manual. Sedang aku berlegar mencari kaunter untuk check in tetiba kwn segamat muncul disebelah aku. Apa lg seronok bagailah aku ada gak yang sudi menjenguk saya ini di airport. Jadi teruslah kami sama-sama mencari kaunter dituruti mama dan dua adik aku yang lain.

Setibanya di kaunter E itu, aku pun telah di SURPRISE oleh geng g2k. ada kwn seksyen 4 wangsa maju, kwn kulim, kwn pendang dan kwn temerloh. Maka happy bagailah aku sampai aku ketuk setiap sorang ekoran terkejut dengan kehadiran mereka, cewah. Setelah teruja bagai maka masa untuk check in, nak jadi cerita tragik barulah tahu flight delay, buat malu kat keluarga dan kengkawan je tak jadi flight pada malam itu, tunda ke 1030 pg esok. Untungnya MAS berikan tempat tinggal di Putrajaya Resort untuk semalam.

Rasa seram je sbb nak dapat date pergi punya payah, dah nak pergi flight delay tapi sabar dan redha ajalah asal semua selamat dan berjalan lancar. Lepas bersalam dengan mama abah dan keluarga aku pun join the geng melepak nak makan mamak, tetiba terjumpalah alang yang baru pulang dari sarawak. YDP JPP dan MPP waktu di matrik melaka & UMP, kira bos aku sepanjang 2 penggal. kami berborak sakan sekejap sebelum beransur dari KLIA.

Pendek cerita pergi check in hotel dahulu, then makan mamak kemudian melepak di bilik apartment aku dan semuanya beransur setelah jam 2 pg. Rindu nak melepaskan aku pergi, cewah. Aku pun hanya tido disofa kerana bimbang tidak bangun pada keesokan harinya. Esok pagi buta jam 630 pagi aku telah lengkap bersiap untuk turun nak ke airport by 7 pagi. Pada jam itu jugaklah aku mendapat panggilan telefon pemberitahuan bahawa flight delay lagi sampai 12tgh. Sabar ajala, maka aku pun sambung tido sampai jam 830 pg. Kemudian terus melompat dan pergi ke bawah tunggu bas, bus pun lambat hampir jam 10pg barulah bas tersebut sampai. Sempat aku berkenalan dengan seseorang yang bekerja sama tower dengan aku dalam Khazanah Nasional. Untung tambah seorang kenalan lagi di muka bumi ini. Maka adalah partner untuk bersembang dan bertanya hal-hal hidup diluar negara ini.

Sampai airport terus kene pergi kaunter lagi sebab nak discuss my connecting flight yang telah delay dan missed itu camana nak ganti. Harap pihak MAS membantu sepatutnya, risau sahaja jika aku kene bear cost penerbangan, confirm aku tiada wang untuk ticket. Tapi nasib baik Miss tersebut sangatlah baik maka dia check dan aturkan semua ticket aku yang miss dan juga check beg aku yang terlepas pergi ke fligth lain. Ya allah risaunya pulak rasa menyesal sebab check in beg awal, tetapi disebabkan pekerja MAS yang efisien beg tersebut dapat dijumpai tetapi mesti dicollect di London, and check in semula jika tidak HILANG..hoho. Ok aku pun aware atas segala tindak tanduk yang perlu dibuat. Ingat sekejap tapi lamalah jugak jadi aku tak dapat nak masuk executive lounge tapi terus ke ruang menunggu lg 30 min lah katakan.

Jam dah tepat 1205, nampaknya flight delay lagi, ada pulak sumber yang boleh dipercayai yang cakap jam 2 ptg. Tetapi asik ragu-ragu menyebabkan aku miss lunch voucher yang MAS tawarkan, sanggup tunggu gak sampai 2 ptg lala. Akhirnya jam 230 ptg baru boleh on board, semua economy class dan masuk tiba-tiba upper deck monitor ada problem. Jadi semua bussiness class kene tunggu lagi 40 mins dan jam 330 ptg barulah Airbus 380 itu dapat beroperasi dengan jaya tanpa masalah lagi. Fuh lega.

Penerbangan 13 jam tidak terasa dalam penerbangan business class Airbus 380. Thank you MAS atas layanan manja yang diberikan. Setelah sampai di Hethrow London memang agak bersusah payah kerana menunggu bag turun sahaja memakan 2 jam. Aku pikir sampai jam 9pm jam 10pm boleh masuk hotel rupanya tidak. Selepas dapat beg kene beratur plak panjang di ticket kaunter untuk confirm connecting flight dan penginapan semalam. Agak teruk jugak feedback yang MAS terima dari pengguna ekoran ada jugak yang MAS tidak dapat cover lebih2 lagi connecting flight yang dibeli secara berasingan dan tiada insurans. Aku dah tiada kudarat nak pikir kerana terlalu letih, lepas confirm tix kene check in hotel menapak lagi 6 mins dengan beg besar dan beratur lagi for 15 mins. Bayangkan semuanya selesai dalam jam 1 pagi. Mana nak mandi nak tido dan nak bangun awal jam 5 pg untuk ke airport for next flight jam 7pg.

Memang lemh rasa jiwa, 3 alarm aku pasang untuk dikejutkan risau jika tidak terjaga. Alhamdulillah aku bangun juga seawal jam 430 pg dan bersiap ke airport dan next destinasi Milan.

Itu jelah serba sedikit halangan tetapi aku anggap as good experiance sbb aku boleh handle camana rasanya delay and apa yang perlu ditanya apabila menghadapi masalah sebegini. Cara menguruskan wang serta orang itu lebih penting. Jadi sentiasalah berwaspada dan pandailah merancang untuk bersedia menghadapi perkara sebegini.

Di milan, aku naik cab terus ke Hotel dan tido for another 12 hours. Tak boleh nak elak kerana terlalu letih. Miss kerja untuk hari pertama dan telah berjaya merisaukan semua orang di office baru. Apa pun saya berjaya tempuhi sendiri masalah ini yeah.

P/s - semangat untuk kerja, next posting road trip to sarravale - genova - venice