Cancel Rome to Cinque Terre


With Manarola background
Agak kesibukan kerja sehari-harian dengan pelan dan dokumen yang perlu disemak adakah mematuhi piawaian dan kehendak yang kita ingin hasilkan. Di hujung minggu juga sibuk merencanakan diri ke tempat orang menghayati, mempelajari dan mentaksubkan diri dengan kecantikan negara orang lain sementara berpeluang ini.


Pelan asal adalah untuk ke ROME tetapi apabila dipikirkan Rome adalah sebuah city besar seperti Duomo, Milan juga maka pergi ke suatu tempat yang tidak dapat dikunjungi pada waktu sejuk adalah lebih baik. Maka kami geng berempat sekali lagi menerjah ke beberapa town kecil yang dipanggil Cinque Terre. Boleh dikatakan limpahan kampung yang cantik yang terletak di tepi-tepi bukit menghadap laut mediterannean jika tidak silap saya. Mendengar kata orang barang kali. Dari kg pertama Riomaggiore ke Manarola ke Corniglia dan akhirnya ke Porto Venere (bukan sebahagian kg santek cinque terre). Agak kerugian kerana terlepas dua kg iaitu Vernazza & Moteresso. Insyallah jika di panjang rezeki akan dijejaki semula kawasan tersebut menggunakan laluan keretapi yang merentas ke lima-lima kg tersebut.


Melihatkan kecantikan kampung dan bandar negara orang lain amatlah jauh bezanya jika dibandingkan dengan negara kita, tidak ada satu bandar dinegara kita yang boleh dikatakan cantek menerusi padanan laut, bangunan yang berestetika tinggi & bewarna warni serta bercorakkan antik serta dipadankan dengan gunung ganang yang berbatu dan kebun bunga atau buah yang segar mekar. Mungkin ekoran dari kesan peperangan sejak dari zaman roman dahulu kala yang menyebabkan bangunan lama sedia ada ini tetap kukuh dipelihara sehingga ke hari ini.

Segala-gala yang kulihat dari hari pertama hingga kini kebanyakannya adalah santek. Aku sangat terkagum dengan kecantikan alam ada di benua eropah ini.

P/s - Next Lake Garda, Nice or Zurich




No comments: