Italy checklist


Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk berangkat ke Milan, Italy. Untuk pengetahuan semua saya akan transfer ke Italy pada 1hb Sept ini. Banyak betul urusan nak diselesaikan sebelum berangkat. Urusan membeli rumah, urusan renovate rumah makcik, urusan keluarga, urusan hari raya, urusan kenduri, urusan adik nak masuk universiti, urusan kewangan, urusan medical checkup, urusan kereta rosak, urusan card credit/cek & lain-lain lagi.

Rasa tak menang tangan nak selesaikan semua sebelum 30 Ogos ini (khamis). Last-last nanti yang mana dan jerlah diuruskan. Itulah kalau wang menjadi punca penyelesaian memang lambatlah nak selesai kalau wang tiada. Harus banyak saving untuk membantu menyelesaikan perkara diatas.

Oklah mari kita check checklist kita untuk pergi italy:-
1. Ticket flight - KL-London-Milan-Milan-London-KL - Done
2. Book Hotel for 1 month - Done
3. Liase with HR Italy for House Agent via email - Done
4. 3 months deposit for house - Done
5. Check blacklist PTPTN - Done (fuhh lega)
6. Increase card credit limit - Not yet
7. Check debit/visa card withdrawal maximum limit - Not yet
8. Prepare traveller cek - Not yet
9. Packing bag - Not yet
10. Prepare document for embassy italy (birth cert ori, resume and form embassy) - Not yet
11. Prepare stuff maximum 500kg to be transfered there - Not yet
12. Check document perjalanan - passport & medical report - Not yet


7/12 - Tak siap, ehem menakutkan maka semua kene selesai by today. Karang ada yang merempat menjadi gelandangan di negara orang. Bila buat checklist barulah nampak banyak perkara tidak siap rupanya. Jadi jangan amik remeh sila mulakan dengan segera..tetiba nervous plak.

p/s - sbnarnya ada banyak lagi list remeh temeh, tapi list diatas adalah yang penting untuk menjamin keselamatan..hal remeh temeh adalah seperti planning nak ke paris/rome/barcelona/venice & london.haha

No comments: