Ramadan menjelma lagi

Seperti kebiasaan ucapan tahun-tahun terdahulu aku kesekian tahun 2012 turut ingin mengucapkan Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak kepada keluarga, insan tersayang, geng rapat (koriev07 & g2k), rakan perjuangan pergunungan (BCA, OGKL) dan rakan taulan yang mengenali diri ini.

Aku masih lagi di rantau orang dan akan berada di perantauan buat beberapa ketika dalam hidup aku ini. Ini adalah apa yang aku impikan, bekerja di serata dunia mengembara menambah kenalan, mengenal adat resam masyarakat tempatan, merasa makanan yang sedap-sedap dan paling utama merasa kecanggihan, kemajuan dan kesusahan bangsa lain di dunia ini.

Tapi aku berkeseorangan menjaga diri sendiri jauh dari keluarga. Agak sukar untuk membawa kesemua ahli keluarga aku kesini. Jadi aku terasa kesunyian di tempat orang. Tidak suka melayan perasaan ini. Aku lupa Allah itu sentiasa ada disamping aku. Aku tersedar.

Aku tidak keseorangan lagi. Aku cuba membuka minda aku agar lebih matang dan berusaha ke arah lebih baik. Aku agak sebak menyambut ramadan kali ini. Aku kurang berusaha dan akan terus berusaha. Sekurangnya usaha aku tidak mati.

Yang alpa,

No comments: