BATU CAVES again

kuang kuang, ini dah 2nd time haku menjejakkan kaki ke batu caves. tujuan kedatangan adalah untuk training stepping 272 steps sebanyak 18 kali bagi menyamaii 10000 steps. namun inclination yang berterusan memang mantap dan menyebabkan nafas putus sehingga ada masa rasa seperti nak pitam. Namun berasa bangga dengan diri sendiri kerana sekurang-kurangnya haku pernah naik batu caves sebanyak 6 sets dalam satu masa. Pencapaian terbaik buat diri sendiri. Mungkin dimasa akan datang boleh ditingkatkan 10 times in a row.

training tangga ini adalah satu element yang penting untuk memastikan bahawa setiap ahli dari team kinabalu aku ini berkemampuan nak naik tangga yang panjang dan dapat bertahan lama. Barulah padan semuanya dapat rasa macam mana putus nyawa kalau badan tak cukup stamina dan kesengsaraan yang dihadapi semasa menaiki tangga. (baru tangga beb hehe).

Semasa training, bersembang dengan seorang uncle yang turut berlatih untuk ke kinabalu dalam minggu May sebelum wesak juga. Rasa best ada berjumpa dengan climber lain yang turut merasakan training sangat penting dan wajib untuk menjana stamina dan high endurance untuk mendaki kinabalu. Jadi taklah saja-saja haku dan kengkawan aku menyibuk-yibukkan diri ke batu caves untuk menikmati kesengsaraan pada hari ini.

Antara rekod yang ada ialah 6x, 5x dan 3x hehe..nampaknya ada yang mencilok semasa training kerana objektif adalah sekurang-kurangnya 5x barulah berkesan training pada hari ini. Tak apa kita akan cuba next track yang lebih mencabar mental, Gunung Datuk, Ledang & Nuang nantikan kedatangan kami untuk mencurah keringat dipuncak sana. Sekarang sudah menjadi separa kaki gunung. Kalo dah berjaya climb kinabalu and tahan barulah jadi separa lagi kaki gunung. Wah..haku teringan nak want Trans Gunung tu, bilalah ada kesempatan, harap tahun hadapan dapat menjadikan ia suatu kenyataan. Amin.

P/s - ok mahu rest kerana masih belum tidur untuk membenarkan badan diproses. yeah krabi mode makin menjadi-jadi.

1 comment:

Anonymous said...

yeah ! batu caves, area rumah saya.. :)