Life is a telenovela

Huh !!!! tensionnya

Hidup ini memang macam telenovela, yang membezakan isi cerita hanyalah watak dan life seseorang itu.

Aku sekarang ini diibaratkan seperti anak kecil yang sebenarnya terkapai-kapai dalam mencari erti hidup

Aku takut untuk mengenali dunia luar yang penuh dengan orang tdak kenal perangai, penipuan semata-mata, perjanjian yang bermuka-muka, kata-kata manis palsu yang sebenarnya lebih pahit dari hempedu seekor badak

Nak hidup didunia ni tak susah, jadi lah apa jenis orang pun, tapi nak pastikan diri kita menjadi seorang insan berguna yang mampu memikul tanggungjawab amatlah payah sekali. Kalo ikutkan boleh dicampak tanggungjawab dan hal-hal lain tue memang dah lama buat begitu tapi X boleh. Sbb namapun insan, maka hendaklah aku pikir cara untuk menunaikan tanggungjawab dan urusan duniawi aku ini.

Apabila telah memasuki alam pekerjaan, emosi dan cara mengawal diri aku sama sekali telah berubah. Aku seakan memang cuba untuk menjadi seperti manusia –manusia dewasa yang lain. Inginkan kematangan dalam hidup, menjurus kepada pemilihan sesuatu benda yang bosan dan menampakkan kedewasaan. Semakin lama bekerja agaknya akan jadi taste orang tua. Aku dah tak boleh nak melempaskan tempias marah, gembira happening atau perasaam kita dengan sesuka hati masa kini, tak sama rasanya seperti masa belajar. Time study nak marah kawan kita nak marah ntah sesiapa boleh jer. Nak tipu sana sini atau x nak siapkan kerja dan assignment yang diberikan oleh lecturer pun boleh. Kita masih boleh memilih.

Sekarang ni hidup memang buhsan, dalam fikiran aku Cuma ingin dapatkan pekerjaan yang banyak ong dan support my family. Style hidup keluarga aku yang still di takuk lama tu perlu diubah. Nasib aku punya adik lelaki yang berada di ALAM. Pulangannya memang lumayan apabila dia bekerja kelak dalam tempoh 2 tahun akan dtg. Civil engineer gaji x mungkin high level sgt..Paling tinggi aku bleh dapat adalah RM 3+++..more than that kena amik masa bertahun-tahun lah.

Family, tak semua boleh dipercayai. Belah my father rasanya hampir semua problem. Boleh tak nak cut the ties with them. Nampaknya x boleh sbb aku still bergantung dan tak de punca pendapatan aku sendiri. Haraplah aku cepat dapat kerja yang cam best n nak larikan diri dari diorang punya side. Please maybe diorang pun dah x minat langsung nak tgk muka aku. Jadi aku akan larilah, jangan korang risan dan bimbang sangat. Aku pun tak pernah kepingin nak jumpa atau cuba nak berbaik dengan korang.

Macam tension jerkan, tapi aku selalu ingat kata-kata puteri tv3,

Hidup Cuma sekali yang penting kita enjoy.
Enjoy ni azam tahun lepas 2007, and lebih enjoy lagi adalah azam tahun 2008 ini..hahaha…

Yang penting setiap malam aku muhasabah diri aku agar setiap pagi aku sentiasa ceria dan lebih ceria di tempat kerja.

Thank God,

Nasib tempat keja aku skrang bukanlah satu tempat yang menyakitkan hari bahkan a good place to relax and gained a lot of design knowledge. Berada di ofis sahaja buat masa ini dapat menghilangkan rasa menyampah dan mengembirakan aku.

Every weekand mesti hilangkan diri dari place yang x best tue, balik kg semestinya, pergi pantai, vacation, sungai ker..tgk movie, melalak at K box, bowling, futsal, lepak cybercafe atau main masak-masak kat rumah sendiri di kg. Baru-2x ni plak aku amik form MARA kononnya nak sambung master kat United Kingdom. Kalo dapat beratus ribulah hutang aku. Sampai tua pun x mampu nak hidup senang sbb asyik byar hutang belajar haha..

Nampaknya, sampai sini sajalah luahan hati dan perasaan aku. Dah lama sudah tidak membuat coretan begini. Sesekali apa salahnya, menumpahkan perasaan jiwang di blog kesayangan ini. Yang penting aku puas dalam menyalurkan kepuasan hati aku dan terima kasih kerana ada juga yang sudi membaca perihal diriku ini.

Thanks. You make me feel alive..hehe ayat poyo..

Semoga hidup kita sentiasa diberkati oleh Allah SWT..dan kita akan always epi n tenang.

AMIN

4 comments:

Unknown said...

hmm..that what we called life. there nothing such 'perfect' thing in a day..but, the best part is, there's always something to learn, thing happened with reason babe..

be strong, i sure u will be bless, thing will finally come up your way..

good luck- ceh!! dah macam kaunselor lak aku ni (dayu malu)

elliashah said...

hehe thankx dear ayu..im still learning and now i can adapt the reality..
truth is pain but i bear it now...
may God bless us

tanx..sal jadi kaunselor hehe..ok gak apa leh jadi part time kaunselor..kuikui

Zaini said...

rilek suda...huhu...
owez remmber u still got home to turn to (saharil.com)...heh


ble nk lpk skali ngn dak2 nih?

elliashah said...

tanx real_cranium
aku masih boleh bersabar..tunggu masa untuk ubah angin jer..

insyallah..kalo xde aral join la lepak dgn bdk2x ni dis weekand..

jadinyer..