Hiking gunung tebu

2-4 march 2012 hari tu kita climb gunung tebu with ogkl. Memang best and terbaik. Trek route semestinya combinantion of flat, cross sungai and never ending pacak. Distance wise dalam 7km and height dalam 1100 metera or 3401 ft. Dinamakan gunung tebu kerana sungainnya berwarna spt air tebu. 1st check point adalah batu mat hassan dalam 2 jam sampai. And terus shoot puncak dalam 3 jam sampai.

In term line up, biasalah line up ogkl memang terbaik. Kita ada jay hamid, and pak sheikh. Front line row kuta ada ebai super laju, alvin n ester, sweeper terbaik syed rindu alam, kak su n abg faiz serta baby 2 months diorang (terbahek). Shahrange, abg othman, abg zul melaka, eone khalil, arif, abg teruna, noora and me.

Middle line row diketuai oleh wak and gadis-gadesnya, haha kita tak tahu siapalah yang duk tengah or belakang. Geng gadis legend msu and sweeper and tanker semuanya di belakang.

First group sampai di puncak jam 430 ptg, seterusnya 5 ptg dan seterusnya sehingga semua sampai. Jam 6 kita sampai ke basecamp and bersama menyiapkan kawasan camp and koleksi air. Check point terdekat adalah dalam 300 meter ke bawah. Berpeluh gaklah nak naek semula. Syukur ada sumber air and kat sana dgr citer adalah keras. Jadi sila berhati- hati bila bercakap di dalam hutan.

Malam dinner nasi bukan lobak and ayam masak merah serta apalam bulat menjadi menu utama. Air kopi wak bertakuk banyaknya itu and segala biskut serta roti turut dihabiskan. Lapor giller bebudak ini.

After makan, kita ada sesi taaruf yang dikelolakan oleh wak. Maka berkenalan lagilah kita dengan pak teh, kak rin, shaz, abg yusup lalat kacak, abg ami, pemikir shama, diana, baby lyn and lelain lagi. Maaflah nama yg tak tersebut kerana sudah lupa haha.

Malam kita tido and rest secukupnya untuk pulang turun esok hari.
Esoknya kita gerak lambat dalam jam 11 pg. But its ok. By jam 3 ptg kita dah kat bawah and tepat jam 6 kita sampai di sungai bawah untuk bermandi manda di gelungsur. Kesian disebabkan hujan kita tak dapat mak buat sesi tiruk. Next time ok kut. Nak repeat ker haha. Cbl i nak repeat.

Jam 800 malam kita gerak after group photo. Have dinner first. Jam 11 kita shoot ke kl and jam 500 pagi kita sampai kl, sampai umah tido jup and jam 830 pergi kerja fuyoo. Day yang sangat penat.

Gunung tebu and the team terbahek

P/s jom ke jerangkang and gunung rajah yuk

syed rindu alam, ebai, eone, me and Noora an

line up gunung tebu, terbahek..

abu muaz said...

salam kenal,
saya sudah mendaki gunung ni,
banyak pengalaman menarik.

elliashah said...

wslm abu muaz,

salam perkenalan juga. sangat menarikkan, baru berjinak untuk belajar mendaki ni. jadi banyaklah yg perlu dipelajari dan diterokai serta dinikmati.

silalah share pengalaman menarik anda juga yer.