Hupdate ramai nya orang kawen

Hehe..aku buka facebook, baru perasan ramai ya kawan kahwin bulan 5 dan 6 ini. Aku sendiri je dapat 5-6 jemputan tuk tarikh Yg sama 12 may, masa tidak menyebelahi aku. Satu pun tidak dapat aku hadiri kerana lokasi aku berada di Bintulu. Aku sendiri pun nak buat majlis pada 2 june. Syukur akhirnya semua rakan-rakan aku turut melabuhkan tirai single mingle mereka pada tahun ini.
Kepada lan, fiorisa, azam, hana, nodie, sarina, shahrul,kak rina, Abg bedul, atiq & Yana. Aku ucapkan tahniah dan selamat pengantin baru. Semoga lancar dan barakah majlisnya.

Aku memang dah janji dengan Mama aku kena settle down by 28. Choiii kantoii usia aku kan. Kalau tidak hari2 lah nyer kene bahan bebelan bilakah anak dara ini nak kahwin. Memang tak tahan wei, belum campur makcik pakcik sepupu sepapat jiran tetangga masyarakat yang suka mengintai kain orang lain. Maksudnya concern sangat pasal kita. Budaya orang Melayu memang begitu. Tapi rasanya soal ditanya ini memang terjadi kepada segenap lapisan masyarakat. Pernah satu ketika ada seorang kawan aku ini amuk di Fb, katanya bila single tanya bila nak kahwin,bila dah kahwin tanya bila nak De baby, dah sorang bila nak tambah lagi, jadi rantaian soalan berlanjutan dalam cycle kita sampai akhir hayat. Hehe. Redha ajelahkan..

Apa lagi Yer tinggal majlis aku ni. Kad dah siap and dah edar2, habis jemput pakai Fb,email and mulut ke mulut. Doorgift dah hampir 80 barang siap, cuma proses nak packing je belum lagi. Dalam 10 hari sebelum majlis kot. Pakaian nikah, resepsi. Lelaki dan perempuan pun dah selesai semua masa dan pakej ya. Makan catering lagi 2 minggu majlis bayar semua. So tentative by 16 mei settle. Aturcara majlis secara ringkasnya dah ada dalam kepala otak. Baju famili pun settle tapi satu pihak sahaja. Belah lelaki kena pakai baju re cycle yea. Memanjakan diri in progress dan dah book spa for 26 mei. Aktiviti berinai pada 31 mei incase tak merah buat lagi 1 june. Ticket balik Bintulu kl dan kl Bintulu done. Managed dapat MAS tix. Lega aku.

Oh ok ada dua bende tidak settle, makanan tambahan dan manisan tambahan untuk 300 dan 1500 orang. And transportation dari kl Kedah untuk 44 orang. And borang nikah belum submit. Haha bende paling penting tetapi masa masih panjang.

Ok aku kene study skrg, esok ada exam interview session, hope ok, sbb aku x prepare langsung.

Ps doakan majlis aku lancar k. Dan menjadi detik terindah dalam hidup.

Hidup baru di bintulu sbb project engineer

Syukur Sudah hampir 2 minggu aku berada di Bumi Bintulu buat Kali keduanya. Kali ini lebih jelas kerana aku berhijrah ke bumi Sarawak. Mungkin akan berada di sini 3-5 tahun. Bergantung akan minat aku terhadap kerja kerana aku suka dengan impian membina keluarga kan. Lama-kelamaan aku suka berada dibintulu kerana aku sukakan idea untuk travel disekitar region Sarawak. Aku target untuk melawat Sibu, Brunei, tawau, sipadan, Labuan, Filipina, dan beberapa pulau yang berada di Sabah. Lebih dekat, jimat dan cantik travel dari sini ke kawasan tersebut. Dgr khabar kita akan terima masuk malindo air di sini dalam june akan dtg. Lokasi Yg 20 min Shj dr AirPort juga amat menggembirakan kerana ianya mudah untuk travel All over the would also. Aku telah memperoleh idea baru dimana ingin menjadikan brunei AirPort sbg main AirPort jika aku ingin ke luar negara. Lebih dekat dr ke lcct di kuala lumpur kan. Hehe sangat bijak lah aku menguruskan masa solo Ku di sini.

Soal kerja aku sudah diberikan task untuk terlibat dalam projek baru. Syukur. Skrg aku berpeluang untuk melihat proses shutdown and plant change. Br lah aku memahami apa Yg dimaksudkan teman-teman perjuangan yang lalu. Tetapi ada budak loyar buruk kaki ampu di Opis tu. Nak jd cerita hidup akan lebih menarik kerana ada orang sepertinya dalam hidup aku di pejabat. Jd mungkin banyak melepaskan perasaan aku nak mengata dia di sini. Hehe.

Kurang dari 40 hari akan tiba hari langsung aku. En tunang sangat Busy dgn papar dan thesisnya. Cik Sha pun sama jugak. Aku plak balik keje penat before jam 10 dah tido. Tak sempat nak berkomunikasi dengan mereka ni. Kerana keduanya tidak mahu diganggu. Saya memang kaki sibuk.

Minggu ini aku akan Busy untuk prepare exam interview aku pada 30 april. Kemudian nak Join shutdown pada 27hb or mungkin awal lagi. Dan akan pulang mengundi pada 4 hb sehingga 6 mei di kuala lumpur. Jadual padat. Masa inilah nak edarkan kad, nak beli kasut nikah, beli tudung nikah, amik baju fitting, bayar catering 80 percent. Bayar Bus ke kedah dan finalize doorgift dgn Mama. Then pulang bekerja kemudian 24 mei aku sudah pulang ke kampung. Alhamdulillah 21 hari cuti kawan aku diluluskan. Aku beruntung kerana disarawak waktu tersebut ada hari gawai dan dengan apply 12 Hr aku peroleh 21 hehe. Dapatlah aku meluangkan lebih masa bersama keluarga kedua belah pihak. Syukur. 17 june mula bekerja brlah aku nak mula gear 5 haha. Aku tidak mahu jadi pekerja baik yang ditindas dan dibuli lagi. Please let Me shine like a diamond.

Banyak nyer riban yang perlu dibelanjakan. Apa pun mohon doa agar semuanya berjalan lancar. Tiada masalah kedua belah pihak dan kami enjoy. Yahoo. Aku menghitung hari.


Dugaan kurang daripada 60 hari

Tanpa disedari tinggal lagi 58 hari nak ke majlis. Ya Allah benar kata orang kalau tak prepare awal memang banyak dugaan atau masalah. Masa buat persiapan majlis inilah sedikit sebanyak menguji kesabaran aku dan dia. Sebagai perempuan, semua bende kita inginkan ikut kita plan, warna cara dan kesukaan kita. Tapi akhirnya endup, x dapat apa2x haha. Jadi padan muka sendiri ingin Ku katakan. Tapi tidak mengapa, Yg penting majlis berjalan lancar, kami dimurahkan rezeki kerjaya, keluarga dan pegangan Yg betul. Syukur, sabar jer orangnya melayan kerenah degil aku ini.

Tetapi perempuan tetap kecewanya bersarang dihatikan hehe..oklah aku dah kene redha dan lepaskan apa yang bersarang dan fokus kearah kerjaya yang cemerlang dan gemilang.

Ps tetiba hadir rasa takut...berdebarkah aku...

Kecewa and Louis vuitton Mama

Kepala berat sepanjang malam tadi dan agak sukar untuk tidur kerana nak menerima kenyataan yang aku akan pulang bekerja di bintulu. Tapi apabila dipikirkan semula dulu aku tak suka bintulu kerana aku berkeseorangan disana tiada teman, aktiviti, rutin yang membosankan, makanan yang tidak sedap dan akhirnya menyampah untuk berada disana.

Tapi kali ini mungkin berbeza, kerana sentiasa ada teman disisi yang akan menceriakan suasana dan menemani kita makan. Mungkin idea untuk berada disana tidak terlalu teruk.

Jadi setelah berbicara dengan bos mengenai halatuju aku. Jadi aku redha, relax dan bersetuju untuk melihat apa yang terjadi. Tapi disudut kecil ku tetap berharap untuk masih kekal dalam current team. Tapi jika memang bukan tempat kita maka bukanlah.

Kita merancang. Tapi Allah tetap best planner. Hanya Dia yang boleh gerakkan hati para bos ini untuk meletakkan aku dimana. Walaupun dah dua kali aku mengalami process yang lebih kurang sama tapi keduanya ada lesson learnt yang berbeza. Aku akan cuba memperbaiki kelemahan diri aku sendiri. Insyallah.

Jadi setelah jiwa merasa tenang. Aku dengan gembiranya berlari ke store louis vuitton mendapatkan sebuah beg untuk mama terchinta. Rezeki yang ada adlah untuk dikongsikan bersama keluarga. Banyak memberi banyaklah kita terima. Alhamdulillah. Tak putus-putus rezeki sejak berada di bumi milan dan bersetuju untuk mendirikan masjid.

My first LV beg for my mother. Mama I lOVE u so much. Mama tidak mengerti lansung pasal jenama ini. Lucu nak terangkan kenapa dia memerlukan satu beg designer dalam hidup. Aku pun menjadi poyo ketika seperti gegurl lain.

Ok im going back to kl esok menaiki emirates and akan ada limosin emiratea datang pickup kat rumah too airport. Hidup fashionista di milan akan ditinggalkan.

Kembali menjadi miss yang low profile dan rock dibumi malaysia.


Sedang kecewa tapi update my wedding menggembirakan

Ya Allah sebenarnya aku sedang dalam kekecewaan pasal kerja. Tapi tiada apa dapat aku lakukan buat masa ini. Tetapi bila ada kesudahan akan diceritakan di entri lain sebagai pengajaran. Dalam sedih begini barulah rasa sangat bermakna kehadiran seorang tunang disisi. Sentiasa bersedia menjadi pendengar masalah kita dan berusaha ingin menyelesaikannya. Pemberi semangat dan kita terhibur dan tidak memikirkan perkara yang bukan-bukan. Oleh yang demikian, aku pun naik update persediaan wedding sendiri. Ingin juga rasa gedik dan teruja seperti dara-dara yang lain. Hehe.

Lagi 2 bulan insyallah majlisnya. Baju nikah, resepsi dan bertandang dah. Fitting je belum, akan diselesaikan week 23 ini dimana aku pulang ke kampung. Katering sudah tetap makan dan peralatannya. Pakaian resepsi perempuan sudah ada, bertandang je belum tengok penajaan. Makeup, pelamin sudah. Borang sepatutnya disediakan sudah lelaki dan perempuan. Tinggal untuk hantar sahaja. Pendek kata hampir semua booking sudah. Barang hantaran lelaki dan perempuan 90 percent selesai. Kad kahwin dah. No such kind of do it yourself Every detail. Aku tiada masa. Huhu

Yang pending adalah doorgift dan bende-bende kecil seperti bunga telur, bekas hantaran, dekorasi rumah, dekorasi bilik pengantin, dan bende-bende lain yang membazir tetapi kita tetap memerlukannya sewaktu majlis. Melayu hidup beradat, biar mati bermaruah. Cewah

Hehe simple aja persiapan aku kan. Tak De langsung details yang boleh aku ceritakan. Untung keduanya simple mudah berurusan dan tidak cerewet. Sebenarnya aku jenis yang malas nak terasa hati jadi semuanya menjadi mudah buat aku.

Ya Allah permudahkanlah urusan kami dalam mendirikan masjid. Amin. Mari Menghitung hari.

P/s En tunang ajok nikah dulu 23hb ini dengan niat halal naik moto same2. Such a sweet person. Aku gelak guling-guling dan Kuch kuch ho ta hai.

Lust of the day

Payah betul nak mengemas barang cenderamata khas utuk family dan orang tersayang ni. Tiada ruang didalam beg kontena (luggage) tetapi empunya diri masih shopping.

Macam mana nak masukkan kotak ini kedalam beg tanpa membuka kotaknya. Em sayang kan. Sayang x sayang kene jugak bukak kotaknya kerana tiada ruang. Anda semua bakal penerima mesti mahukan kotaknya bukan supaya kelihatan cool waktu menerima hadiah.

Sudah terbaca riak wajah masing - masing. Tak sangka aku bersopping sedemikian banyak. Tak perlah saat saat akhir dibumi milan. Good bye milan.

Milan chow

My first ever PRADA in life

Tidak pernah terlintas di kotak pikiran aku atau wishlist hidup untuk memperoleh designer hand bag seperti gegurl lain yanh pernah ku terbaca or terbicara mengenai impian memperoleh beg tersebut.

Akhirnya aku bulatkan fikiran dan tekadkan matlamat sementelah aku telah berada di bumi milano mendapat good deal berminat berkemampuan setelah bende lain diselesaikan.

Aku cekalkan diri bangun awal dipagi hari bersiap membeli ticket bas untuk ke serravalle outlet yang 1 jam jauh dari rumah hanya untuk membeli kau wahai pradaku. Aku masuk kedai pilih nampak minat terpandang dan terus order dan beratur nak bayar.

Tetiba aku sudah ada paper beg tersebut ditanganku. Tiada boleh lagi berundur atau berpatah lagi. Aku sudah memperolehnya maka gayakan sajalah dan puaskanlah diri sendiri.

My own original prada milano made in italy. Wahh rasa nak menjerit. Apa telah aku lakukan. Rasa seperti bahaya akan mengundang kerana once dah terbeli rasa seperti nak menabung dan membeli lagi. Inilah wabak yang ingin dihindarkan. Hehe semoga ini menjadi satu-satunyalah yang aku beli. Tiada lagi di masa hadapan beli sendiri. Hanya menunggu hadiah je dari insan tersayang.

Wallah berangan.

Ps sangat berimpian untuk membeli louis vutton for my mother..insyallah beli sahaja sbb tak terbanding harga seorang ibu dengan mana-mana designer beg.



Trip akhir europe 2D1N in Barcelona



Gempak giler perlawanan Barca menentang Ac Milan semalam, baru pertama kali menyaksikan perlawanan champions league (harap tak salah game), gasaklah apa event pun tetapi melihat Messi mengelecek menendang masuk bola dan gol di celah kelangkang player Milan, memang terbaik. Terjaga aku dikala tidur gol pada minit ke 4. Hanya mampu bertahan mata sehingga gol minit 30 dan akhirnya aku boom pada minit 45. Rest aku dalam tidur..

Sebelum kejadian Barca vs Milan, Aku sempat melawat ke Barcelona pada 9-10 Mac 2013. Menaiki flight Ryan Air (memang cikai domestic flight and still free seating, airasia lebih baik). Ticket berharga 157 euro from Malpensa to Barca untuk durasi perjalanan 1 jam 30 min shj. Sampai disana sudah malam jam 11 maka menggunakan khidmat taxi dengan harga 28 euro termasuk supplement charge dalam 4.20 euro.  Aku menetap di hotel  Barbara 1* yang terletak di La Ramblas dengan harga 29 euro semalam. Menetap selama 2 hari. Rehat untuk pulun pada keesokan hari nya.

Esoknya keluar awal untuk menikmati breakfast capucho dan croissant di caffe shop. Setelah itu terus menuju ke city tour bus dengan bayaran 26 euro untuk 1 hari pass. Menggunakan bas adalah mudah dan cara paling cepat untuk melihat satu bandar cantik barcelona. Kalau mempunyai masa yang panjang bolehlah anda menapak selama 2 hari tapi aku tiada masa. Hanya ada 1 hari sahaja jadi kenelah praktikal dan pulun. Bas akan memberikan ada peta dan earphone serta penjelasan sejarah mengenai setiap statue or landmark yang menjadi kebanggaan mereka. Jadi kita ada tourist akan jelas tentang lawatan yang kita jelajahi. Barulah terkesan Barcelona di hatiku. Nak pulun punya pasal, lunch diketepikan dan makan jam 4 ptg. Sangat lapar dan tiada keringat.

Antara landmark yang terdapat di Barca ialah Cathedral Barca, Stadium Olimpik, Barcelona Stadium, Castles, Parks, Catalunya Plaza, La Ramblas, Familia Sagradia (typo tak ingat) dan lain-lain lagi. Entry ini aku tak refer kepada map. Jadi kurang jelas. Nanti aku update semula berpandukan map sebenar yang telah ditanda.

Selepas makan, sambung bus tour untuk green line, yang pertama tadi orange line. Tour sehingga titisan waktu terakhir iaitu jam 8pm. Selepas habis bus tour terus menuju ke favourite stor di europe ever (ini semua poyo), hard rock cafe barcelona. Telah 2 pasang baju hard rock aku beli for me and my tunang. Setiap helai baju bernilai 25.60 euro bagi baju dewasa. Tak pe melabur untuk ekonomi europe yang dikatakan teruk dan tidak stabil ini. Habis bershopping pulang ke Hotel untuk berehat. Esok bercadang untuk bersantai melihat orang di pantai sahaja iaitu port olimpik.

Yeah, esoknya check out terus dari hotel, have great breakfast dan bersantai-santai sahaja di pantai sampai gelap seterusnya berjalan di celah-celah laluan kecik untuk menikmati dan menghayati kehidupan dan kecantikan bandar kecil barca sehinggala jam 4 petang. Jam 4 terus menaiki taxi ke terminal 2 dan boarding pada jam 730 pm ke Milan.

Trip yang sekejap tetapi sangat bermakna kerana ini adalah trip terakhir berada di europe bersama teman-teman. Tapi insyallah jika dimurahkan lagi rezeki maka akan ada peluang pula nak travel ke benua amerika.

P/s - no more images of japan trip in the future, confirmed

Road trip to san marino, florence and pisa





2-3 march aku Ada lagi Road trip ke San Marino, Florence and Pisa. Tidak banyak nak kuceritakan kerana San Marino adalah sebulan republic yang mana barangnya murah xde tax. Aku berjalan di castle yer menangkap gambar dan membeli blah. Sebuah Pisau camping made in Swiss berjaya dibeli dengan harga 35 euro. My item in the list. Yeah berjaya jugak dapatkan nya. Hanya 3 jam berada disana terus bergerak ke Florence. Florence adalah sebuah city yg padat dan pusat menjual barangan kulit. Segala parking adalah milik kereta berdaftar, jd wajib lah kita memparking kereta Dimana-mana garaj yg telah disediakan dengan bayaran antara 15-30 euro. Banyak barang kulit yang berkualiti buatannya dapat dibeli di florence. Aku menginap di hotel aldobrandini dengan harga 30 euro semalam. Terletak hanya 100m Dari market Florence. Walking distance juga dari train station. Semalam di Florence, esok pagi nya rondaan shopping dijalankan dan tengahari menuju ke Pisa. Di Pisa sangat lah sekejap hanya untuk melihat dan memahami pembinaan Pisa tower. Gambar bersama Pisa juga tidak dilupakan. Petang kami terus kan journey ke serravalle untuk sedikit kutipan hasil bg dibawa pulang ke malaysia. Dan pulang ke Milan akhirnya at home jam 11pm. Lega...

aku dan sub sale house

Saya berjaya mencari unit rumah apartment seperti ciri yang saya kehendaki untuk jadi hak milik sendiri dan berpotensi dijadikan pelaburan. (sebenarnya nak bagi adik-adik aku sewa agar mereka tidak merempat di tempat lain, hehe aku rasa sungguh murni). aku masih nak menjaga mereka walau mereka dah dewasa.

Pening jugak urusan ini sebenarnya, perlu banyak berusaha mencari ilmu untuk memahami urusan pembelian, cara mengendalikan agen rumah, memahami kesan pelaburan rumah, mempercayai agen or peguam bertugas, memahami term and condition yang telah ditetapkan, perasaan gundah gulana tatkala nk menghulurkan wang simpanan percaya atau tidak. Memahami tempoh masa pengurusan beli agar tidak dikenakan denda or menyebabkan void pd pinjaman, paham proses epf2. Fuh dan macam2 lagilah.

Bila dah melalui ini barulah rasa macamana nak buat untuk sistem yang ke dua. Harap dapat membuat pembelian rumah best lagi untuk sendiri duduk. Kali ini memang beli untuk disewakan dahulu. Aku nak beli lagi satu rumah landed untuk park my parents kat situ or bina lagi satu rumah baru yer. Masih berkira dan menabung ke arah itu.

Boleh kata setiap hari muka ini ada dibank nak memastikan loan kita diproses dengan segera dan memenuhi kehendak kita. Walaupun jenuh gak menghadapnya tapi alhamdulillah akhirnya segala urusan mudah walaupun aku ni dah ke luar negara.

Harap tiada masalah dimasa hadapan. Mari belajar tentang pelaburan emas dan unit trust pula. Dan aku teringin nak berniaga di umur aku 40 tahun. I mean like real bussiness.

Ps- asyik pikir nak melabur sahaja..ini adalah entry kepam ok. so lama (next baru buat entry prosedur membeli rumah).